ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням 14-ї сесії обласної ради
XXІV скликання від
10.06.04 року № 58-14/04
користування водними об’єктами для плавання
на маломірних (малих) суднах Чернівецької області
I. Загальні положення
1.1. Правила користування водними об’єктами для плавання на маломірних (малих) суднах (далі - Правила) розроблені на підставі статей 8, 67 Водного Кодексу України, Положення про Головну державну інспекцію України з безпеки судноплавства (Держфлотінспекцію України) та Положення про Регістр судноплавства України, є керівним і нормативним документом для місцевих органів державної виконавчої влади, державних інспекторів структурних підрозділів Держфлотінспекції України, Регістра судноплавства України та власників маломірних (малих) суден і баз стоянок для них.
1.2. Ці Правила є обов’язковими для виконання на території Чернівецької області всіма підприємствами, установами, товариствами, організаціями, незалежно від форм власності та їх приналежності до міністерств і відомств, громадян України, іноземних громадян, осіб без громадянства, які користуються маломірними (малими) суднами та плавають ними на річках, озерах, водосховищах, ставках та інших поверхневих водних об’єктах області.
1.3. Правила встановлюють основні вимоги експлуатації маломірних (малих) суден та баз стоянок для них, порядок їх реєстрації та взяття на державний облік, порядок користування та плавання маломірних (малих) суден на внутрішніх водних шляхах області.
1.4. Водні об’єкти, на яких дозволяється плавання маломірних (малих) суден, бази стоянок маломірних (малих) суден, місця масового відпочинку населення на воді (пляжі), а також місця, заборонені для плавання маломірних (малих) суден, повинні бути обладнані навігаційними плавучими, береговими знаками і вогнями, а також інформаційними (заборонними, попереджувальними, приписними) знаками встановленого зразка. Вказані знаки встановлюються місцевими органами виконавчої влади та власниками баз стоянок та підлягають щорічному огляду Головною державною інспекцією України з безпеки судноплавства перед початком навігації. Схеми розміщення вказаних знаків та їх технічні характеристики узгоджуються з Головною державною інспекцією України з безпеки судноплавства.
1.5. Персональну відповідальність за забезпечення безпеки плавання маломірних (малих) суден та безпечну експлуатацію баз їх стоянки несуть фізичні особи або керівники юридичних осіб, яким належать вказані судна (бази стоянки), або які використовують їх за договорами оренди.
Особи, які порушують вимоги Правил, несуть адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до чинного законодавства.
1.6. Контроль за виконанням цих Правил здійснюється територіальним підрозділом Держфлотінспекції України, Регістром судноплавства України в тісній взаємодії з відповідними органами місцевого самоврядування та виконавчої влади, громадськими організаціями, діяльність яких пов'язана із забезпеченням правопорядку та охорони життя на воді, органами Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України, рибоохорони, охорони навколишнього природного середовища.
1.7. Державний нагляд за безпекою плавання маломірних (малих) суден, державну реєстрацію вказаних суден, перевірку знань та видачу відповідних посвідчень судноводіям здійснює Головна державна інспекція України з безпеки судноплавства.
Вимоги Держфлотінспекції України є обов’язковими для виконання всіма судновласниками, судноводіями, а також посадовими особами, відповідальними за експлуатацію, користування цими суднами та посадовими особами баз стоянок.
1.8. Проведення масових заходів на воді (екскурсій, колективних виїздів на відпочинок, спортивно-прикладних змагань тощо) дозволяється при виконанні вимог безпеки, затверджених наказами Міністерства транспорту України від 14.10.02 р. №728 “Про додаткові заходи щодо усунення недоліків в організації роботи по забезпеченню безпеки на транспорті” та Державного департаменту морського і річкового транспорту” від 10.12.02 р. №272 “Про затвердження вимог безпеки під час проведення виставок, навчань, демонстраційних показів техніки, парадів, спортивно-прикладних змагань тощо”.
Облік місць масового відпочинку на водних об’єктах проводиться відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.02 р. №264.
1.9. Терміни та визначення, що містяться в цих Правилах:
судно – плавучий засіб, спеціально призначений для перевезення пасажирів, вантажів або виконання інших робіт на воді;
маломірне (мале) судно – судно, довжина корпусу якого менше 20 метрів, за винятком суден, побудованих або обладнаних для буксирування, штовхання або ведення в счалі суден, що не є малими суднами та суден, якими дозволено перевозити більше 12 пасажирів;
моторне судно – маломірне (мале) судно, якому надає рух механічна установка;
веслове судно – судно, у якого єдиним засобом для одержання рушійної сили є весла;
водний велосипед – плавзасіб, що приводиться в рух з використанням фізичної сили людини (шляхом приведення у дію гвинта/гвинтів, або гребного колеса/коліс), призначений для перевезення однієї або більше осіб, які розташовуються на спеціальних місцях для сидіння на корпусі (корпусах) плавзасобу;
паром – судно, призначене для регулярного перевезення людей, а також наземних рухомих засобів;
швидкісне судно – будь-яке судно, крім водотонажного, яке може розвинути швидкість 35 км/год і більше;
водні мотоцикли і подібні до них судна – малі швидкісні плавзасоби з двигуном, спроектовані для керування однією особою, призначені для перевезення однієї або кількох осіб, які знаходяться на плавзасобі сидячи на спеціальних сидіннях, стоячи на колінах або лежачи, що відрізняється від положення всередині плавзасобу й рухаються по поверхні води у перехідному режимі або у режимі глісування. Указаний термін охоплює плавзасоби з такими назвами: водяний мотоцикл (water-byke), водяні санки, водяний скутер (scooter), джетбайки (jet-byke), джетски (jet-skі), гидроцикл;
вітрильне судно – будь-яке судно під вітрилом, у тому числі яке має двигун, за умови, що він не використовується під час руху;
стояночні судна – понтони, плавпірси, плавпричали, наплавні мости, плавдоріжки, плавсадки, дебаркадери, плавготелі, плавресторани та інші плавзасоби, що експлуатуються біля берега;
спортивне судно – будь-яке вітрильне, веслувальне, моторне судно, яке зареєстроване і використовується у спортивних цілях;
внутрішні водні шляхи – річки, озера, водосховища, ставки, канали, а також внутрішні морські води;
водний об’єкт – сформований природою або створений штучно об’єкт ландшафту чи геологічна споруда, де зосереджуються води (річка, озеро, море, водосховище, канал, ставок тощо);
озеро – природна западина суші, заповнена прісними або солоними водами;
ставок – штучно створена водойма місткістю не більше 1 млн.куб. метрів;
рибогосподарський водний об’єкт – водний об’єкт (його частина), що використовується для рибогосподарських цілей;
водойма – безстічний або із сповільненим стоком поверхневий водний об’єкт;
повітряний перехід – місця прокладки над водою через річку ліній високої напруги, телеграфного та телефонного зв’язку, нафтогазопроводів, автодорожніх і залізничних мостів тощо;
підводні переходи – місця прокладки під водою через річки і водосховища трубопроводів, тунелів, телефонних, телеграфних, електричних кабелів та їх охоронні зони;
плавання – цілеспрямований рух судна на водних шляхах;
база стоянки (ремонтно-відстійний пункт) маломірних (малих) суден – берегова територія із спорудами та прилеглою до неї акваторією, у межах якої базуються маломірні (малі) судна. Бази стоянок (ремонтно-відстійні пункти) маломірних (малих) суден є суб’єктами господарювання, одним із статутних напрямів діяльності яких є надання послуг з безпечного утримання і обслуговування приписаних або прибуваючих до них для тимчасової стоянки малих суден;
причал – гідротехнічна споруда, яка має швартовні та відбійні пристрої і застосовується для стоянки, обробки та обслуговування суден, посадки та висадки пасажирів;
пристань – суб’єкт господарювання, який забезпечує впровадження комерційної, технічної, пасажирської та вантажної діяльності на річковому транспорті;
спортивна база – спеціалізована споруда, призначена для учбових тренувань на спортивних веслових, моторних і вітрильних суднах з використанням для цих цілей службових маломірних (малих) суден.
II. Обов’язки власників маломірних (малих) суден
2.1. Керівники підприємств, організацій, установ, які мають на балансі маломірні (малі) судна, повинні:
2.1.1. Відповідати за організацію їх збереження, експлуатацію, державну реєстрацію та внутрішній облік;
2.1.2. Призначати своїми наказами посадових осіб, відповідальних за користування і експлуатацію маломірних (малих) суден та баз стоянок для них, а також осіб, відповідальних за організацію випускного режиму та випуск маломірних (малих) суден у плавання. Копії наказів подавати в структурний підрозділ Держфлотінспекції України та зберігати на базах стоянки маломірних (малих) суден;
2.1.3. Щорічно, до початку навігації маломірних (малих) суден, пред’являти бази стоянок маломірних (малих) суден для огляду контролюючих органів;
2.1.4. Отримувати дозвіл на право експлуатації маломірних (малих) суден та баз стоянок маломірних (малих) суден від структурного підрозділу Держфлотінспекції України;
2.1.5. Розробляти та здійснювати заходи з охорони навколишнього природного середовища, а також території та акваторії бази стоянок маломірних (малих) суден від всіх видів забруднення;
2.1.6. Надавати інформацію про гідрометеорологічні умови плавання та прогноз погоди;
2.1.7. Розробляти інструкції щодо випуску маломірних (малих) суден у плавання;
2.1.8. Виділяти місця для обладнання штрафних майданчиків затриманих суден, що були вилучені у осіб, які здійснювали їх керування з порушенням Правил користування маломірними (малими) суднами;
2.1.9. Організувати відомчий рятувальний пост, забезпечивши його черговим судном з відповідним обладнанням і спорядженням. Район дії поста та час його роботи в навігаційний період визначається Положенням про рятувальний пост. Контроль за роботою та оснащенням відомчих рятувальних постів (станцій) покладається на Чернівецьку обласну рятувальну службу.
2.2. Власники повітряних та підводних переходів, автодорожніх та залізничних мостів, водозаборів та водоспусків, поромних переправ та наплавних розвідних мостів, інших гідротехнічних споруд на судноплавних ділянках річок і водосховищ повинні обладнувати їх навігаційними, інформаційними, забороняючими та попереджувальними знаками відповідно до вимог ГОСТу 26.600 – 85 і Правил плавання внутрішніми водними шляхами та пред’являти для огляду структурному підрозділу Держфлотінспекції України.
2.3. Керівники підприємств, що займаються промисловим ловом риби на судноплавних ділянках річок і водосховищ, проведенням на них гідротехнічних та підводних робіт, місця і строки проведення цих робіт, розташування рибальських сіток та інших пристосувань для вилову риби повинні погоджувати зі спеціалізованими службами за доглядом на річках, огороджувати їх відповідними знаками і пред’являти для огляду структурному підрозділу Держфлотінспекції України.
2.4. Установи і організації фізкультури та спорту, керівники водноспортивних баз, водних станцій зобов’язані:
2.4.1. Реєстрацію, технічний огляд спортивних суден проводити згідно з порядком, установленим Міністерством України у справах молоді та спорту;
2.4.2. Змагання, тренування, свята на воді проводити на спеціально відведені для цього акваторіях, місцевими органами влади і закритих для судноплавства інших (не спортивних) суден;
2.4.3. При необхідності проведення змагань на акваторіях, що не визначені для подібних заходів, необхідно отримати згоду від структурного підрозділу Держфлотінспекції України;
2.4.4. На період проведення спортивних заходів визначити осіб, відповідальних за безпеку людей та плавзасобів, позначити (огороджувати) акваторію буйками та виставляти пости на човнах для забезпечення безпеки плавання спортивних суден;
2.4.5. При здійсненні переходу спортивних суден від місць базування до місць проведення змагань і в зворотному напрямку, судноводіям необхідно виконувати діючі Правила плавання на внутрішніх водних шляхах;
2.4.6. Категорично забороняється проведення тренувань на спортивних суднах без супроводу тренера на моторному судні та вихід у плавання спортивних суден усіх видів до закінчення весняного льодоходу і після перших льодових проявів восени.
2.5. Підприємства, організації, установи і громадяни, які займаються проектуванням або будівництвом маломірних (малих) суден, повинні мати допуск на проведення цих робіт, який видається Регістром судноплавства України.
2.6. Місця розміщення баз стоянки маломірних (малих) суден встановлюються місцевими органами виконавчої влади за узгодженням з Головною державною інспекцією України з безпеки судноплавства.
2.7. Територія бази повинна забезпечувати будівництво на ній передбачених проектом причалів, пірсів, службових приміщень та інших споруд, їх технічну стійкість при тривалій експлуатації, а дороги і під’їзні шляхи – під’їзд пожежних автомашин до місць забору води, стоянки суден і об’єктів на березі. Територія бази повинна бути огороджена (акваторія огороджується дамбами, понтонами, бонами, плавучими та іншими знаками судноплавної обстановки), утримуватись в чистоті і відповідати встановленим вимогами пожежного, санітарно-епідеміологічного нагляду та охорони природи.
2.8. На базах забороняється:
- стоянка незареєстрованих в установленому порядку суден;
- порушення встановлених норм і технічних вимог для безпечної експлуатації бази і суден;
- порушення встановленого на базі випускного режиму.
2.9. Всі приписані до бази маломірні (малі) судна вносяться до журналу приписного флоту цієї бази із зазначенням бортового номера, типу судна, власника судна, його адреси і телефону, місця стоянки судна на базі, часу проходження технічного огляду на придатність до плавання.
2.10. Керівник бази за узгодженням з структурними підрозділами Головної державної інспекції України з безпеки судноплавства (у прикордонних районах також з відповідними підрозділами Прикордонних військ України) встановлює випускний режим, що передбачає контроль за виходом і поверненням маломірних (малих) суден, їх справністю, наявністю обов’язкових суднових документів і посвідчень судноводіїв, за дотриманням норм пасажиромісткості, а також сповіщення судноводіїв про прогноз погоди.
2.11. Випуск маломірних (малих) суден з бази забороняється у випадках:
- неподання судноводієм посвідчення на право керуванням маломірним (малим) судном (у тому числі гідроциклом), суднового білета і свідоцтва про придатність судна до плавання з відміткою в ньому про проходження щорічного технічного огляду, документів на вантаж, що перевозиться, а водієм судна з екіпажем 2 і більше осіб – додатково суднової ролі;
- невідповідності бортового номера судна записам в судновому білеті;
- відсутності у судноводія довіреності на право управління судном (за відсутності власника);
- виявлення на судні несправностей, з якими заборонена його експлуатація;
- відсутності на судні встановлених рятувальних, протипожежних і водовідливних засобів;
- порушення норм пасажиромісткості та вантажопідйомності, неправильного розміщення вантажу (пасажирів), що викликають крен (диферент);
- наявності на судні вибухонебезпечних та вогненебезпечних вантажів, якщо воно не призначене (не пристосоване) для перевезення цих вантажів або якщо їх перевезення здійснюється разом з пасажирами;
- якщо прогнозована і фактична гідрометеообстановка на водоймі небезпечна для плавання суден цього типу.
2.12. Судна, що прибули на базу в несправному або аварійному стані, повинні бути оглянуті з наступним коротким записом про їх технічний стан в журналі виходу (приходу) суден. Інформація про аварійні судна повідомляється у відповідні структурні підрозділи Головної державної інспекції України з безпеки судноплавства.
2.13. Технічний нагляд за базами стоянки маломірних (малих) суден здійснюється комісіями, які призначаються місцевими органами виконавчої влади, і включає проведення щорічних технічних оглядів та здійснення контролю за технічним станом баз під час експлуатації.
III. Реєстрація суден та атестація судноводіїв
3.1. Структурний підрозділ Держфлотінспекції України здійснює реєстрацію та зняття з обліку самохідних суден з потужністю двигунів менше 55 кВт та інших валовою місткістю менше 80 одиниць.
Реєстрації у судновій книзі не підлягають: пасажирські, наливні судна, судна, призначені для перевезень небезпечних вантажів, а також буксири незалежно від потужності головних двигунів і валової місткості.
3.2. Власники маломірних (малих) суден зобов’язані зареєструвати належні їм плавзасоби протягом десяти діб після їх придбання, одержання або виникнення обставин, що потребують внесення змін в реєстраційні документи.
3.3. У прикордонній зоні та на територіях міських, селищних, сільських рад, що примикають до Державного кордону України, облік суден піднаглядних Держфлотінспекції України проводиться також в підрозділах прикордонних військ.
3.4. Реєстрація у Судновій книзі України здійснюється на підставі письмової заяви судновласника затвердженої форми, що подається до органу державної реєстрації суден.
До заяви додаються такі документи:
а) копія документу, що підтверджує право власності на судно;
б) копія свідоцтва про придатність судна до плавання (акт технічного огляду);
в) довідка про відсутність заставних зобов’язань на судно;
г) документ, що підтверджує сплату зборів за реєстрацію судна та видачу суднових документів.
3.5. Копії документів, що надаються, повинні бути засвідчені нотаріусом за місцем реєстрації судна. У заяві вказати, як реєструється судно (постійно або тимчасово).
3.6. Для реєстрації суден фізичних осіб, що були побудовані або придбані, але не зареєстровані в належний час, та на які не збереглися первині документи, що підтверджують законність придбання суден, повинна надаватись довідка виконавчим комітетом міських, селищних, сільських рад, що підтверджує належність (власність) судна.
3.7. Дублікати втрачених суднових реєстраційних документів видаються після розгляду заяви про їх втрату та опублікування за рахунок судновласника в газеті “Буковина” оголошення про втрату цих документів та визнання їх недійсними.
3.8. Виключення судна з Суднової книги України здійснюється шляхом припинення записів про його реєстрацію і вилучення суднових реєстраційних документів.
3.9. Постійне виключення судна з Суднової книги України здійснюється:
а) у разі втрати судном права плавання під Державним прапором України;
б) у разі загибелі судна або зникнення його безвісно;
в) у разі визнання судна непридатним для подальшої експлуатації.
3.10. Підставою для постійного виключення судна є письмова заява, яку судновласник подає до відповідного органу державної реєстрації суден, яким воно було зареєстроване.
Заява подається за довільною формою із зазначенням причини, яка викликає необхідність виключення судна з Суднової книги України. При цьому до заяви додаються суднові реєстраційні документи та документ, що підтверджує сплату встановлених зборів.
За бажанням судновласника орган реєстрації видає свідоцтво про виключення судна з Суднової книги України затвердженого зразка.
3.11. На зареєстровані судна видаються суднові білети, які є документом на право власності, присвоюються реєстраційні державні, бортові номери.
3.12. Державні бортові номери наносяться контрастною фарбою на бортах з двох сторін на відстані ? довжини судна від його носової частини (форштевня), а на вітрильні – також у верхній частині вітрила. Присвоєні реєстраційні номери наносяться на весла, рятувальні засоби.
Висота букв і цифр бортових номерів повинна бути не менше 100-150 мм, товщина – не менше 15-20 мм.
3.13. Маломірні (малі) судна підприємств, організацій та установ повинні знаходитися на відомчих базах стоянки, обладнаних власниками відповідно до вимог Положення про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 904 від 20.11.2003 року.
3.14. Бази стоянки маломірних (малих) суден реєструються в структурному підрозділі Держфлотінспекції України, пред’являються йому і органам санітарної, протипожежної служб та охорони навколишнього середовища для проведення щорічного огляду.
Реєстраційний номер бази наноситься контрастною фарбою на транцевій дошці судна в колі діаметром 150 мм (висота цифр 100 мм, товщина кола і цифр 15-20 мм).
3.15. Про обладнання стоянок особистих човнів власників у прибережних смугах приймається рішення відповідної міської (селищної, сільської) ради. Списки власників маломірних (малих) суден на території ради повинні знаходитись у відповідних виконкомах та дільничних інспекторів міліції.
3.16. Відомості про кількість маломірних (малих) суден на території області (району) повинні знаходитись у відповідних штабах цивільної оборони.
3.17. Внутрішній облік маломірних (малих) суден на підприємствах ведеться у книгах бухгалтерського обліку, а на базах стоянки – у журналах приписного флоту.
3.18. Списання на підприємствах, в організаціях та установах вибракуваних маломірних (малих) суден проводиться на підставі актів спеціального технічного огляду, проведеного Регістром судноплавства України.
3.19. Перереєстрація проводиться у разі зміни власника судна (зміни юридичної назви, прізвища, імені та по батькові) та зміни даних, занесених в судновий білет та свідоцтво про придатність судна до плавання внаслідок переобладнання судна.
3.20. Перереєстрація проводиться на підставі письмової заяви власника, суднового білета, свідоцтва про придатність судна до плавання, акта технічного огляду судна і паспорта (доручення) власника.
3.21. Атестація та дипломування судноводіїв на право керування моторними та вітрильними суднами, посадових осіб, які працюють на земснарядах, поромних переправах та інших плавзасобах для виробничих цілей, проводиться кваліфікаційними комісіями Держфлотінспекції України згідно з вимогами Положення про дипломування та атестації судноводіїв.
3.22. До атестації допускаються особи, яким виповнилося 18 років і які пройшли медогляд у порядку, встановленому Міністерством охорони здоров’я України, а також теоретичну та практичну підготовку відповідно до навчальних планів та програм на курсах і в учбових закладах, зареєстрованих в структурних підрозділах Держфлотінспекції України.
3.23. Реєстрація, перереєстрація, технічні огляди суден та атестація судноводіїв проводиться за умови сплати передбачених зборів, податків та платежів, згідно з Тарифами на роботи і послуги Держфлотінспекції України та Тарифами за технічний нагляд за маломірними (малими) суднами Регістра судноплавства України.
3.24. У прикордонній зоні та на територіях міських, селищних, сільських рад, що примикають до Державного кордону України, зареєстровані маломірні (малі) судна повинні бути взяті на облік у підрозділах прикордонних військ у встановленому законодавством порядку, про що робиться відмітка в судновому білеті та в свідоцтві про придатність судна до плавання – після реєстраційного бортового номера наноситься буква “П”.
IV. Користування маломірними (малими) суднами
4.1. До керування моторними та вітрильними суднами допускаються особи, які досягли 18-річного віку, мають свідоцтва на право управління ними, видані Держфлотінспекцією України. Маломірні (малі) судна можуть використовуватися тільки власниками, за якими вони зареєстровані, або громадянами, яким вони передані в тимчасове користування за дорученням, взяті напрокат або в оренду при наявності відповідних документів.
4.2. До експлуатації на водних об’єктах допускаються технічно справні маломірні (малі) судна, які зареєстровані, пройшли щорічний техогляд, допущені до плавання Регістром судноплавства України за вимогами безпеки плавання (район, сила і напрям вітру, висота хвилі, висота надводного борту).
4.3. Судна, що використовуються на водних об’єктах у темний час доби, повинні бути обладнані прожекторами, бортовими і топовими вогнями, пристроями для подачі звукових сигналів і дзвонами відповідно до вимог Правил плавання по внутрішніх водних шляхах.
4.4. Усі судна, що зберігаються на березі, повинні прикріплюватися до металевих, залізобетонних палів ланцюгом (тросом) і замикатися на замок.
Весла, підвісні мотори, рятувальні засоби та інше шкіперське знаряддя повинне зберігатись у замкнутих на замок приміщеннях, ключі від яких зберігаються у власника суден. Забороняється прив’язувати судна до дерев та кущів.
4.5. Судна, які знаходяться в прибережній смузі без державних реєстраційних бортових номерів вважати безхозними і підлягають вилученню на шрафмайданчик, до встановлення особи власника та підтвердження ним права власності на судно.
4.6. Особи, які користуються маломірним (малим) судном, взятим напрокат, несуть відповідальність за порушення цих Правил відповідно до чинного законодавства.
4.7. Особі, яка бере маломірне (мале) судно напрокат з баз відпочинку (прокатних пунктів), взамін суднового квитка власником може видаватись жетон, на якому повинен бути нанесений номер судна і назва власника (бази).
Випуск судна у плавання фіксується в спеціальному журналі випуску суден, де відмічається наступне: номер судна, кому видане судно, час видачі, орієнтовний та фактичний час повернення, мета і маршрут плавання, кількість виданих рятувальних засобів та проведення інструктажу з Правил користування маломірними (малими) суднами.
Журнал випуску суден повинен бути завірений підписом та печаткою державного інспектора структурного підрозділу Держфлотінспекції України.
Передача однією особою іншій особі взятих напрокат для користування маломірних (малих) суден забороняється.
4.8. Веслові судна, водні велосипеди видаються напрокат (для користування) особам, яким виповнилося 16 років, а моторні судна, водні мотоцикли і вітрильні судна – особам, яким виповнилося 18 років і які мають свідоцтва на право керування моторними чи вітрильними суднами відповідної категорії.
Користуватися весловими суднами і водними велосипедами, моторними і вітрильними суднами особам, яким не виповнилося відповідно 16 та 18 років, дозволяється під наглядом батьків, тренерів чи викладачів під час навчання. Відповідальність за порушення порядку плавання покладається на батьків, тренерів та викладачів.
4.9. Крім рятувального круга, для кожного пасажира і судноводія на маломірному (малому) судні повинні бути індивідуальні рятувальні засоби (жилети, нагрудники).
Особи, які не вміють плавати, і діти віком до 16 років під час руху маломірного (малого) судна повинні бути одягнуті в рятувальні засоби.
Забороняється користуватися вітрильними дошками та іншими вітрильними суднами без одягнутих рятувальних засобів.
4.10. Маломірні (малі) судна, з яких проводяться водолазні роботи, повинні бути обладнані пристроями для спуску і підйому водолаза, зв’язку з ним та подання сигналів під час роботи під водою.
При проведенні водолазних робіт на маломірному (малому) судні встановлюється щит з двома прапорцями “А” за міжнародним зводом сигналів.
4.11. У кокпіті маломірного (малого) судна на видному місці контрастною фарбою наноситься його пасажиромісткість, визначена в свідоцтві про придатність до плавання.
Для контролю за навантаженням та осадкою маломірного (малого) судна, що використовується для перевезення вантажів, на його бортах контрастною фарбою наноситься вантажна ватерлінія.
Вантажна ватерлінія і мітки осадок наносяться на бортах земснарядів, паромів, дебаркадерів, барж, плавдач, плавготелів, плавресторанів, плавкранів та інших стояночних суден.
4.12. Порядок виходу у плавання маломірних (малих) суден на водних об’єктах, розташованих у прикордонній зоні (смузі), встановлюється підрозділами прикордонних військ за погодженням з структурним підрозділом Держфлотінспекції України. Власники маломірних (малих) суден, які не перебувають на обліку в місцевому підрозділі прикордонних військ, для плавання ними у прикордонних водах повинні мати спеціальну перепустку, видану органами прикордонних військ.
4.13. Дозвіл на плавання маломірними (малими) суднами на водних об’єктах у нерестовий період з метою використання їх у господарських цілях, для перевезення людей і вантажів надається виконавчими органами місцевої влади за погодженням з інспекцією рибоохорони за умови, що ці судна пройшли щорічний техогляд і допущені до експлуатації.
4.14. Побудова баз стоянки маломірних (малих) суден, пірсів, причалів, місць посадки і висадки пасажирів дозволяється за проектами, погодженими з структурним підрозділом Держфлотінспекції України, під її наглядом. Проектування та будівництво цих об’єктів проводиться відповідно до вимог Положення про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті.
4.15. На судноплавних ділянках рік області будівництво повітряних та підводних переходів, залізничних і автодорожних мостів дозволяється за проектами, погодженими з державним підприємством “Укрводшлях” та структурним підрозділом Держфлотінспекції України.
4.16. Відкриття баз стоянки для плавання маломірних (малих) суден на водних об’єктах області проводиться місцевими органами виконавчої влади за погодженням з структурним підрозділом Держфлотінспекції України після проведення щорічного технічного огляду баз і маломірних (малих) суден, приведення території та акваторії баз у відповідний порядок до відкриття сезону, про що складається акт.
Експлуатація бази без щорічного технічного огляду, стоянка на базі незареєстрованих у встановленому порядку маломірних (малих) суден забороняється.
4.17. Для кожної посадової особи екіпажу маломірного (малого) судна повинні бути посадова інструкція та інструкція з охорони праці, а також визначені обов’язки при суднових тривогах (пожежна, водяна “людина за бортом”).
4.18. При виконанні суднових робіт залежно від умов праці члени екіпажу повинні користуватися засобами індивідуального захисту, а саме: спецодягом, спецвзуттям, засобами захисту рук, голови, обличчя, очей, органів слуху, дихання, запобіжними пристроями.
Вказані засоби повинні відповідати вимогам стандартів безпеки праці та використовуватися тільки за призначенням. Робота в несправному чи брудному спецодязі та спецвзутті забороняється. Адміністрація (власник судна) повинна забезпечити регулярне прання та ремонт спецодягу і спецвзуття.
4.19. Рятувальні засоби, що використовуються на маломірних (малих) суднах, повинні бути технічно справні, цілі, без тріщин і розривів, мати відтінок оранжевого кольору.
Білою фарбою на них наносять реєстраційний номер судна, якому вони належать, дату останнього огляду та випробування.
Випробування і технічні огляди рятувальних засобів проводяться відповідно до вимог Правил класифікації та побудови малих суден.
4.20. Категорично забороняється користуватися рятувальними засобами, що не забезпечують безпеку на воді судноводія і пасажирів, а також надувними автомобільними гумовими камерами та матрацами, як індивідуальними рятувальними засобами і засобами руху на воді.
4.21. Власники суден і судноводії зобов’язані забезпечити безпеку пасажирів під час посадки та висадки, уміти надавати допомогу тому, хто тоне.
До того, хто тоне, потрібно підходити носом судна проти вітру, течії, запобігаючи навалу на потерпілого.
4.22. Маломірні (малі) судна, затримані як такі, що не відповідають вимогам безпеки плавання, а також наносять шкоду навколишньому середовищу під час їх експлуатації, або вилучені в осіб, які перебувають у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, утримуються на штрафних майданчиках за рахунок власників. Положення про штрафні майданчики розробляються та затверджуються сільськими, селищними та міськими радами.
V. Охорона праці та життя людей на воді
5.1. Вихід маломірних (малих) суден у плавання дозволяється при:
- сприятливих погодних умовах;
- технічній справності судна;
- наявності устаткування та спорядження, що перелічене в документах Регістра судноплавства України;
- наявності діючих суднових документів та свідоцтва на право керування відповідним судном у певному районі плавання.
5.2. Судноводії маломірних (малих) суден зобов’язані:
Мати при собі:
- диплом (свідоцтво) на право керування судном відповідної категорії у певному районі плавання з відповідною потужністю двигуна та площею вітрил і талон попередження, що видається до диплома (свідоцтва);
- свідоцтво про придатність судна до плавання з відміткою щорічного технічного огляду;
- у разі відсутності власника судна – документ, який підтверджує його право на користування або розпорядження ним;
- план-завдання на рейс і документ на вантаж, що перевозиться.
Забезпечувати безпеку плавання судна та пасажирів.
Уміти своєчасно надавати допомогу потопаючому.
Доставляти потерпілих на воді в лікувальні заклади.
При погіршення гідрометеорологічних умов переходити до укриття;
Надавати судно:
- працівникам охорони здоров’я для відправлення до найближчого лікувального закладу осіб, які потребують негайної медичної допомоги;
- державним інспекторам Держфлотінспекції України – у випадках, пов’язаних з виконанням невідкладних завдань із забезпечення безпеки плавання та для транспортування пошкоджених при аваріях чи несправних суден.
Зупинити судно на вимогу державного інспектора Держфлотінспекції України (позаштатного інспектора, який має відповідне посвідчення) та державного інспектора обласної екологічної інспекції.
Передати їм для перевірки суднові документи.
Дати можливість перевірити технічний стан, номер двигуна, комплектність оснащення судна та наявність шкідливих для навколишнього середовища речовин.
5.3. У разі аварійного випадку з маломірними (малими) суднами необхідно скласти акт про випадок, додавши до нього відповідну схему руху та повідомити найближчий структурний підрозділ Держфлотінспекції України.
5.4. Під час плавання на маломірному (малому) судні пасажири, що не вміють плавати і діти до 16 років повинні бути одягнені в рятувальні нагрудники (жилети).
5.5. Судноводіям маломірних (малих) суден забороняється:
- виходити в плавання без дозволу компетентних органів на судні, що не зареєстроване згідно з чинним законодавством, не має відповідних номерних знаків на бортах, не пройшло своєчасно технічний огляд, без рятувальних засобів;
- виливати за борт залишки паливно-мастильних матеріалів та викидати сміття;
- здійснювати плавання в районах, де заборонено рух маломірних (малих) суден, без дозволу структурного підрозділу Держфлотінспекції України;
- керувати судном в стані алкогольного або наркотичного сп’яніння будь-якого ступеня;
- передавати керування судном особам, що знаходяться в стані алкогольного або наркотичного сп’яніння будь-якого ступеня;
- перевозити пасажирів, що знаходяться в стані алкогольного або наркотичного сп’яніння будь-якого ступеня;
- порушувати норми пасажиромісткості та вантажопідйомності;
- керувати судном, не маючи при собі відповідного свідоцтва або диплому;
- здійснювати рух при видимості менше 500 метрів;
- ставати на якір у межах суднового ходу (фарватеру);
- заходити на пляжі, місця, відведені для відпочинку та проведення тренувань спортивних суден;
- маневрувати або зупинятися поблизу суден, що не є маломірними (малими);
- зупинятися біля пасажирських або вантажних причалів на відстані ближче, ніж 200 метрів;
- виходити на судновий хід (рекомендований курс, встановлену смугу руху), якщо видимість менше 1000 метрів, а вітрильним судном, крім того і в темний час доби;
- здійснювати рух швидкісних суден, якщо видимість менше 1000 метрів;
- швартуватися до плавучих навігаційних знаків;
- перевозити вибухо- та вогненебезпечні вантажі;
- купатися з борту судна, яке не обладнане для цього;
- запускати шнуром підвісний мотор при включеній передачі, керувати моторним судном з підвісним мотором стоячи, тримаючись за ручку газу, з мотором, не закритим кришкою.
5.6. У всіх випадках, що не передбачені цими Правилами, судноводії для забезпечення безаварійного плавання повинні вживати заходів, що диктуються звичайною практикою судноводіння, або особливими обставинами конкретного випадку, маючи на увазі, що невжиття таких заходів не звільняє їх від відповідальності за наслідки аварії.
5.7. Судноводій на вимогу державного інспектора Держфлотінспекції України повинен пройти в установленому порядку медичний огляд для визначення стану алкогольного сп’яніння, впливу наркотичних чи токсичних речовин.
VI. Користування поромними та іншими переправами
6.1. Побудова поромів, канатних переправ, наплавних мостів проводиться за проектами, узгодженими з Регістром судноплавства України і структурним підрозділом Держфлотінспекції України, та під їх наглядом.
6.2. Власники поромних переправ несуть відповідальність за безпечну експлуатацію, своєчасне проведення реєстрації, всіх видів оглядів та виклик для цього державних інспекторів.
6.3. Без проведення реєстрації, чергового та щорічного огляду експлуатація переправи забороняється.
6.4. Визначення технічного стану переправи, встановлення норм протипожежного, рятувального та іншого оснащення і забезпечення, пасажиромісткості та вантажопідйомності покладається на Регістр судноплавства України.
6.5. При всіх видах оглядів переправ власник повинен доповісти держаному інспектору про виявлені дефекти, а також про ремонти, проведені за час, що минув після попереднього огляду, пред’явити суднові документи, акти попередніх оглядів та технічну документацію.
6.6. Власник переправи зобов’язаний своїм наказом призначити відповідальних за неї поромників, які повинні мати відповідні свідоцтва, видані структурним підрозділом Держфлотінспекції України, а також розробити посадові інструкції, інструкції з охорони праці, завантаженню та розвантаженню порому.
6.7. На поромі повинні бути нанесені ватерлінія та мітки посадок, за якими перевіряється осадка порома при кожному огляді переправи перед початком руху.
6.8. На переправі повинно бути приміщення для поромників, а на видному місці вивішені норми протипожежного і рятувального забезпечення, пасажиромісткості та вантажопідйомності.
6.9. Вантаж на поромі потрібно розміщувати рівномірно та надійно закріплювати, щоб не допустити зміни остійності та осадки порома під час руху.
6.10. За дотримання норм завантаження, правильності розміщення вантажу, ведення вахтового журналу, у який до відправки порому записується кількість одиниць вантажу та людей, які перевозяться, відповідальність несе поромник.
6.11. Власники поромних переправ на судноплавних річках повинні забезпечити прохід транспортних і маломірних (малих) суден через дільницю переходу за сигналами із суден.
6.12. Власник повинен забезпечити переправу відповідними пристроями (якірним, кермовим, буксирним, швартовим, леєрним та для зчеплення), розпізнавальними вогнями, звуковими та світловими сигналами, судновим спорядженням (рятувальним, протипожежним, медичним).
6.13. Канатні переправи повинні мати веслове або моторне судно, лебідки з двома приводами: основним та запасним (як запасний, допускається ручний привід).
6.14. Біля під’їздів до переправ власник повинен установити знаки “Розвідний міст”, шлагбауми та щити, на яких вказується, якому транспорту і з яким максимальним вантажем дозволяється проїзд переправою; на берегах річки за 500 м вниз та вверх за течією – попереджувальні знаки “Увага”.
6.15. Переправа та підходи до неї з берегів повинні бути освітлені, територія навколо та акваторія річки очищені від сміття та сторонніх предметів.
VII. Класифікація внутрішніх водних шляхів області
7.1. Всі поверхневі водні об'єкти області належать до внутрішніх водних шляхів. Межами внутрішніх водних шляхів області є адміністративні границі області.
7.2. За інтенсивністю руху і габаритами річки поділяються на судноплавні і несудноплавні для транспортного флоту. До категорії судноплавних відноситься р. Дністер в межах області.
7.3. За умовами плавання для транспортних суден внутрішні водні шляхи відносяться:
- від греблі Дністровської ГЕС-1 до с. Дністрівка Кельменецького району – до розряду „Р”.
- від с. Дністрівка Кельменецького району до с. Кострижівка Заставнівського району – до розряду „Л”.
7.4. Мінімальна висота надводного борту маломірних (малих) суден для плавання на водних об’єктах області встановлюється Регістром судноплавства України в залежності від умов плавання (висота хвилі, сила вітру, віддаленість від берега) та категорії судна.
7.5. З метою підтримання внутрішніх водних шляхів у безпечному стані для плавання маломірних суден, спеціалізовані служби за доглядом річок повинні встановлювати на них кілометрові, попереджувальні, заборонні та інформаційні знаки відповідно до ГОСТу 26.600-85, а також вимагати їх встановлення від власників об’єктів на річках.
VIII. Порядок плавання маломірних (малих) суден
на водних об’єктах області
8.1. Плавання маломірними (малими) суднами (весловими, вітрильними, моторними) на річках, озерах, каналах та інших водоймах області дозволяється на принципах загального водокористування, якщо місцевими органами влади не введені обмеження, що доводяться ними до власників маломірних (малих) суден, місця, де плавання заборонене згідно з переліками, що додаються.
8.2. Термін відкриття та закриття навігації для маломірних (малих) суден встановлюються щорічно з урахуванням гідрометеорологічних умов розпорядженням Голови обласної державної адміністрації за погодженням з начальником структурного підрозділу Держфлотінспекції України.
8.3. Плавання на маломірних (малих) суднах дозволяється лише в світловий день. У нічну пору всі плавзасоби повинні бути замкнені на замок у місцях їх дислокації (збереження).
Як виняток, у нічну пору дозволяється плавання суден державних інспекторів структурного підрозділу Держфлотінспекції України, рибоохорони та екологічної безпеки (далі – контролюючих органів) при виконанні ними службових завдань, якщо їх судна обладнані для цього плавання.
8.4. Водні акваторії, де заборонено плавання маломірними (малими) суднами (місця, відведені для купання, нересту риби тощо) повинні огороджуватися буйками та інформаційними (попереджувальними) знаками. Встановлення буйків та знаків здійснюється власниками вказаних об’єктів.
8.5. На всіх водоймах області дозволяється відпливати від берега на відстань:
- весловими суднами та вітрильними дошками - до 500 м.;
- водними велосипедами - до 200 м.;
- надувними гумовими веслувальними човнами – до 150 м.
8.6. На всіх річках, озерах, ставках, водосховищах маломірні (малі) судна повинні неухильно виконувати правила маневрування:
8.6.1. Якщо два маломірні (малі) судна рухаються прямо чи майже прямо один на одного, то вони повинні відвернути вправо і розійтися лівими бортами на безпечній відстані та швидкості так, щоб не ускладнювати рух один одному.
8.6.2. Якщо два маломірні (малі) судна зближуються на перехресних курсах так, що виникає небезпека зіткнення, то те судно, яке бачить інше судно справа від себе, повинно дати йому дорогу (відвернути, розвернути, зупинитися).
8.6.3. Якщо вітрильне судно зближується з моторним чи весловим судном так, що виникає небезпека зіткнення, то моторне і веслове судно повинні дати дорогу вітрильному.
8.6.4. Якщо два вітрильних судна зближуються так, що виникає небезпека зіткнення, то одне з них дає дорогу іншому в такому порядку:
- якщо судна рухаються різними галсами, то те судно, яке йде лівим галсом, дає дорогу іншому судну;
- якщо обидва судна йдуть однаковими галсами, то те судно, яке знаходиться „на вітрі”, повинно дати дорогу судну, яке знаходиться „під вітром”;
- якщо судно, яке йде лівим галсом, має інше судно з навітряної сторони і не може визначити, яким воно йде галсом, то це судно повинно дати дорогу іншому судну;
- навітряною стороною рахується сторона, протилежна борту, на якому знаходиться найбільше основне вітрило.
8.6.5. Моторне маломірне (мале) судно, яке обганяє або розходиться з весловим судном, водним велосипедом, моторним чи вітрильним судном, повинно проводити маневр обережно, враховуючи швидкість, хвилю, безпечну дистанцію і наслідки маневру.
Якщо дозволяють обставини, то обгін можна проводити з будь-якого борту.
Судно, яке здійснює обгін, несе відповідальність за безпеку маневру. Обгін заборонено:
- на акваторіях баз стоянки, рейдів, портів;
- при проході місць масового відпочинку населення на воді;
- при підході до поромних переправ, мостів, земснарядів та інших суден на стоянці;
- у місцях з обмеженою оглядовістю та недостатньою видимістю.
8.7. Прохід маломірних (малих) суден під мостами дозволяється через призначені для цього прогони, обладнані відповідними навігаційними знаками і вогнями згідно з ГОСТом 26.600-85.
При проході стаціонарних і наплавних мостів, канатних поромних переправ, інших скрутних і стиснених ділянок на річках, маломірне (мале) судно, яке йде вниз, проходить їх першим, а швидкісне судно – першим, незалежно від напрямку руху.
8.8. Маломірні (малі) судна, обладнані пристроями для подання звукових, при виконанні маневрів у полі зору один одного, повинні подавати такі сигнали:
один короткий звук – „Я змінюю свій курс вправо”;
два коротких звуки – „Я змінюю свій курс вліво”;
три короткі звуки – „Мої рушії працюють назад”;
п’ять коротких звуків – „Попередження”;
три продовгуватих звуки – сигнал „Людина за бортом”.
8.9. Маломірним (малим) суднам, за винятком випадків, коли вони виконують службові завдання, забороняється:
- маневрувати і зупинятися поблизу земснарядів, плавучих кранів, що рухаються чи стоять;
- зупинятися або ставати „на якір” у межах суднового ходу, також біля плавучих навігаційних знаків, ближче як за 200 м від мостів, причалів, дебаркадерів і підводних переходів;
- рухатися зі швидкістю більше 5 км/год на акваторіях пристаней, баз стоянки, пляжів, поблизу земснарядів, плавкранів і в межах населених пунктів.
8.10. Сигнал „Попередження” подається при необхідності попередження іншого судна про небезпеку, яка потребує прийняття у ситуації належних заходів, аж до повної зупинки руху. Судна, не обладнані звуковими сигнальними пристроями, подають цей сигнал частими ударами у дзвін чи металевий предмет.
8.11. Сигнал „Лихо”.
Судно, що терпить лихо і потребує допомоги, повинне використовувати і подавати такі сигнали:
- безперервний звук будь-яким пристроєм для подачі звукосигналів або безперервні удари у дзвін чи металевий предмет;
- полум’я на судні від бочки з мазутом, смолою тощо;
- повільне підняття та опускання рук, витягнутих у сторони;
- інші сигнали лиха, приписані Правилами плавання на внутрішніх водних шляхах, якщо на судні є пристрої для їх подачі.
IX. Охорона природи та навколишнього середовища
9.1. З метою посилення охорони навколишнього середовища від забруднення та охорони рибних запасів, рух маломірних (малих) суден, крім суден контролюючих органів, забороняється:
- на ділянках, відведених для промислового рибальства та нерестовищ;
- в заповідниках та заказниках;
- в місцях знаходження водозаборів та станцій перекачування води.
9.2. Вказані ділянки та інші заборонені для руху маломірних (малих) суден акваторії повинні бути погоджені з структурним підрозділом Держфлотінспекції України та обставлені інформаційними знаками за рахунок рибодобувних організацій, власників заповідників, заказників, водозаборів, станцій перекачування води та інших власників.
9.3. Земснаряди, дебаркадери, плавготелі, плавресторани та інші плавзасоби мають бути обладнані ємностями для збирання стічних та інших забруднених вод, які повинні систематично передаватися на спеціальні споруди для очищення та знезараження і обліковуватися у спеціальному журналі.
9.4. На базах стоянки маломірних (малих) суден, пристанях і пунктах добування корисних копалин повинні бути розроблені комплексні програми природоохоронних заходів на поточний рік та перспективу, погоджені з Державним управлінням екології та природних ресурсів в області.
9.5. Власники і судноводії маломірних (малих) суден зобов’язані не допускати дій, що завдають шкоду навколишньому середовищу, вимагати цього від інших осіб і своєчасно інформувати відповідні організації та установи про виявлені недоліки та порушення, маючи на увазі, що охорона природи і навколишнього середовища є важливим обов’язком кожного громадянина нашої держави.
X. Окремі питання, що потребують узгодження з Головною державною інспекцією України з безпеки судноплавства
10.1. Проекти будівництва та реконструкції на судноплавних річках повітряних (підводних) переходів (ліній електропередач, електрозв’язку, трубопроводів), автомобільних та залізничних мостів, водозаборів, гідроспоруд, причалів та переправ.
10.2. Місця розміщення, проекти будівництва та реконструкції баз стоянки маломірних (малих) суден, пунктів добування корисних копалин та інших матеріалів на всіх водоймах області, місць масового відпочинку людей, проведення тренувань, змагань на маломірних (малих) та спортивних суднах.
10.3. Питання організації праці суднових екіпажів, виходячи з умов забезпечення безпеки плавання суден.
10.4. План-схеми розміщення суден при зимовому відстої.
10.5. Установлення будь-яких берегових і плавучих навігаційних знаків.
10.6. Надання в оренду водних об’єктів та ліцензій на вилов риби.
Заступник керуючого справами обласної ради С.Борсук
|